Skip to main content
Best News Website or Mobile Service
WAN-IFRA Digital Media Awards Worldwide 2022
Best News Website or Mobile Service
Digital Media Awards Worldwide 2022
Hamburger Menu

Advertisement

Advertisement

Malaysia

Pakaian lama dan mainan papan: Inilah kaedah dua siswazah Singapura untuk bantu lindungi alam sekitar

Dari menyimpan 8,000kg pakaian lama hinggalah kepada mencipta permainan papan, dua siswazah universiti di Singapura tidak berhenti berusaha untuk cuba menyelamatkan alam sekitar. 

 

Pakaian lama dan mainan papan: Inilah kaedah dua siswazah Singapura untuk bantu lindungi alam sekitar

Pengasas bersama The Tryft Shop, Cheow Sue-Jane dengan bal pakaian yang tidak diingini dari Jepun. (Foto: Cheow Sue-Jane)

SINGAPURA: Apabila graduan baru Cheow Sue-Jane mendengar terdapat kira-kira 8,000kg pakaian yang akan dibuang di Jepun, dia memutuskan untuk melakukan sesuatu mengenainya.

"Secara kebetulan, ia berlaku dalam tempoh masa yang saya masih memikirkan apa yang saya mahu lakukan dalam hidup," kata pemain berusia 23 tahun itu kepada CNA.

Ini adalah pada tahun 2021 dan dia baru sahaja menamatkan latihan pada penghujung tahun ketiganya di universiti.

“Tiada apa-apa yang berlaku di sekolah. Jadi saya pun, okey, mari kita gunakan peluang ini untuk memulakan sesuatu kerana ia sejajar dengan minat saya tentang kelestarian dan kerja kemasyarakatan.”

Cik Cheow memutuskan untuk melabur kira-kira S$20,000 untuk membeli 40 bal pakaian lama dan menyewa sebuah gudang untuknya. Kini, dia menjalankan The Tryft Shop bersama keluarganya, di samping pekerjaan sepenuh masanya di sebuah jenama perabot.

Dia dan keluarganya mula menapis 8,000kg pakaian dan menjual beberapa helai melalui akaun Instagram mereka dan di kedai pop-up. Mereka juga bekerjasama dengan badan-badan bantuan seperti pusat perlindungan gelandangan untuk membekalkan pakaian kepada mereka yang memerlukan.

Untuk pakaian yang tidak boleh dipakai atau rosak, Cik Cheow bekerjasama dengan pereka tempatan atau pasukan pengeluaran pakaian yang menggunakan bahan tersebut untuk mengolahnya menjadi pakaian baharu.

“Dengan cara itu, kami cuba mengurangkan pembaziran kami. Itulah operasi kami setakat ini, dan idea yang telah terbentuk."

Bapanya, yang berkecimpung dalam industri kitar semula kertas dan plastik dan bekerja dengan pembekal kitar semula di Jepun, memberitahunya tentang lambakan pakaian yang hendak dibuang itu, kerana beliau tahu Cik Cheow dan kakaknya meminati pakaian dan soal kemampanan. 

Namun, setibanya semua pakaian itu Cik Seow amat terkejut dengan jumlahnya yang banyak, kata beliau  kepada CNA.

"Saya kira saya terlalu optimis, kerana apabila kiriman itu dimasukkan dalam kontena ... ia cukup menggembirakan."

BALIK MODAL

Cik Cheow sentiasa aktif dalam soal perlindungan alam sekitar dengan menyertai kegiatan membersih pantai dan projek-projek lain. Dia juga telah berjimat cermat dalam segi pakaian dengan kakaknya sejak zaman sekolah menengah.

“Ketika kami memulakan usaha ini, pada awalnya memang banyak isu tentang soal pengiriman dan perkapalan. Kami juga terpaksa menunggu lama dengan selama dua bulan ruang gudang kami kosong. Pada mulanya ia memang sangat sukar, dan ramai orang berkata bahawa ia bukan masa yang baik untuk memulakan perniagaan semasa COVID.

"Tetapi saya fikir kami sangat bertuah kerana terdapat ramai orang yang mula bersemangat tentang kemampanan. Inilah yang membolehkan (perniagaan) kami terus bernyawa."

Pasukan Cik Cheow masih mempunyai kira-kira separuh daripada 8,000kg pakaian untuk disaring.

Cik Cheow, yang lulus dari Universiti Kebangsaan Singapura (NUS) dengan ijazah dalam bidang seni dan sains sosial dengan psikologi sebagai mata pelajaran utama, berkata perniagaannya kini menghampiri tahap titik balik modal.

Perniagaan The Tryft Shop meraikan ulang tahun pertamanya pada bulan September 2022. 

“Matlamat saya adalah matlamat yang sangat sederhana – saya hanya mahu dapat terus melakukan ini dengan lebih mampan. Untuk menemui mereka yang berfikiran sama, yang ingin berjimat cermat, bekerja dengan orang yang ingin mengolah semula (pakaian) ... kerana itulah caranya untuk kita mengurangkan pembaziran."

Walaupun mempunyai kedai secara fizikal tentunya "hebat", namun ia tidak begitu sesuai buat masa ini kerana ia akan membebankan perniagaan dari segi kewangan untuk mengendalikan sebuah kedai fizikal dan sebuah gudang (untuk menyimpan pakaian), katanya.

Dengan pekerjaan sepenuh masa, mencari masa untuk menguruskan niaganya juga sukar, kata Cik Cheow.

Dia menghabiskan sebahagian besar harinya di tempat kerja, dan pergi ke gudang selepas bekerja dua hingga tiga kali seminggu untuk bertemu rakan-rakan yang berminat untuk bekerja dengan jenama itu, mengatur acara dan menyaring baki pakaian yang tinggal.

“Syarikat saya benar-benar sangat menyokong, tetapi secara keseluruhan sukar untuk mengimbangi kedua-duanya … Saya akan katakan ia mencabar tetapi tidak mustahil. Ia sedikit  memenatkan tetapi ia masih boleh dilakukan," katanya.

HIDUP SECARA MAMPAN, KURANGKAN PENGGUNAAN

Apabila ditanya bagaimana dia menggalakkan orang di sekelilingnya untuk hidup secara lebih mampan, dia berkata:  Walaupun kita mulakan secara kecil-kecilan sahaja, ia tetap boleh membantu.

“Saya sentiasa menekankan bahawa anda tidak perlu menjadi 100 peratus ratu kemampanan, anda tidak perlu menjana sisa sifar sepanjang hidup anda. Hanya melakukan sedikit seperti hanya 20 peratus, 30 peratus - itu masih lebih baik daripada tiada langsung."

Bertugas di pertubuhan bukan pemerintah seperti Zero Waste SG juga mengajarnya cara-cara syarikat menyembunyikan maklumat sebenar tentang sejauh mana pakaian keluaran mereka cukup mampan kepada alam sekitar. 

Sebagai contoh, syarikat mungkin mengatakan pada tag bahawa pakaian itu diperbuat daripada 90 peratus bahan kitar semula.

Tetapi mereka sebenarnya hanya merujuk kepada bahagian tertentu sahaja dari pakaian mereka, seolah-olah menjadikan barangannya berbunyi lebih baik daripada apa yang sebenarnya, kata Cik Cheow. 

"Saya rasa itulah ketikanya saya akan  banyak 'berceramah'," katanya sambil ketawa. "Tetapi lama-kelamaan, saya sedar bahawa tiada guna juga memaksa sesuatu pendirian itu kepada orang lain. Mereka tidak akan dapat menerimanya dengan baik.

Kata Cik Cheow, apabila kita bercakap dengan orang ramai tentang kemampanan, matlamatnya buat masa ini hanyalah sekadar untuk "menarik minat mereka", dan bukannya untuk membuatkan mereka berasa seperti mereka tidak melakukan apa-apa.

Apabila dia menemani rakan-rakan ke kedai-kedai pakaian, dia mengambil peluang untuk menawarkan barangan terpakai yang serupa dari kedainya untuk menggalakkan mereka kurang membeli. 

“Saya akan seperti 'Oh, saya ada sesuatu yang serupa, adakah anda mahukannya, saya boleh memberikannya kepada anda secara percuma.' Saya lebih suka sesuatu pakaian itu mempunyai pemilik baru. Dan juga memastikan tiadanya lebih banyak sisa yang dihasilkan."

Alexis Goh (kanan) bersama beberapa rakan sepasukannya di pameran permainan papan Singapore Untamed. (Foto: Alexis Goh)

AMALAN TERBAIK KEHIDUPAN LIAR

Turut membuat perubahan dengan minatnya terhadap alam sekitar ialah Alexis Goh, yang berkelulusan Sarjana Muda Sains (Sains Sistem Bumi Alam Sekitar), dengan pengkhususan dalam ekologi, dari Universiti Teknologi Nanyang (NTU) tahun lepas.

Minatnya dalam biodiversiti dan alam semula jadi bermula selepas peperiksaan peringkat A, apabila dia bekerja sambilan di Lembaga Taman Negara (NParks) yang menganjurkan aktiviti mendampingi untuk orang ramai.

Kerja itu merupakan pengalaman yang "mengubah hidup", kata Cik Goh dan meyakinkannya melanjutkan pengajian dalam bidang sains alam sekitar di universiti.

Sebagai sebahagian daripada EarthLink di NTU, yang meliputi aktiviti dan projek kemampanan dan alam sekitar di universiti, beliau menjadi pemandu alam semula jadi yang menganjurkan acara di taman-taman  di Singapura, untuk  memperkenalkan pengunjung kepada biodiversiti dan hidupan liar.

Dia dan pasukannya melancarkan program NTU BioBlitz, di mana 17 ahli jawatankuasa dan 21 sukarelawan pelajar menyelongkar sekitar kampus universiti untuk merakam hidupan liar yang ditemui.

Dalam tempoh dua minggu, mereka telah menemui lebih 50 spesies di kampus NTU. Mereka juga pernah ternampak burung raja udang yang berhijrah, yang hanya ditemui di Singapura pada masa tertentu tahun ini.

"Kalau spesies sedemikian ditemui di tempat seperti Kebun Bunga (Singapura), anda pasti dapati sejumlah jurugambar mahu memetik gambarnya. Tetapi hanya di sini kita boleh melihatnya." 

Mengumpul data sahaja sudah cukup bermanfaat, tambahnya, dan dapat melihat sendiri kepelbagaian hidupan liar di kampus adalah "menakjubkan".

Tetapi pasukannya tidak berhenti di situ. Selepas mengumpul data mengenai hidupan liar kampus, jawatankuasa EarthLink telah berunding dengan pihak  pengurusan universiti untuk meningkatkan respons mereka sekiranya hidupan liar ditemui di kampus.

EarthLink juga telah memetakan tempat-tempat di mana berlakunya kemalangan jalan raya yang melibatkan haiwan di kampus. Ia bagi mencari cara-cara bagaimana mereka boleh lebih fokus dalam usaha mereka. 

“Adakalanya ada pihak yang ternampak ular di kampus dan tidak tahu apa yang perlu dilakukan. Dari pemerhatian kami, kakitangan kampus yang dihubungi bukanlah benar-benar dilengkapi  [kemahiran] untuk mengendalikannya,” kata Cik Goh.

Bagi pihak EarthLink, ia boleh menasihatkan mereka untuk menghubungi badan-badan atau kontraktor mana yang  bagi mendapatkan bantuan.

"Saya fikir itu adalah sesuatu yang hebat yang kami berjaya lakukan kerana kami dapat mempengaruhi protokol kampus untuk melindungi hidupan liar kami dengan lebih baik."

Ekoran dari itu, kumpulan EarthLink telah mengubah kumpulan Telegram-nya, daripada sebuah kumpulan untuk relawan sahaja menjadi kumpulan awam dengan lebih 600 anggota.

“Orang ramai dalam kumpulan itu secara amnya sangat terbuka untuk berkongsi pandangan mereka di kampus. Ia juga membantu pemantauan kami,” kata Cik Goh.

Mereka boleh berhubungan dengan satu sama lain untuk memberitahu para anggota lain dalam kumpulan mereka sekiranya mereka terserempak dengan haiwan atau burung yang jarang kelihatan. 

Selepas meneliti gambar-gambar yang mereka kirimkan, kumpulan mereka boleh memutuskan untuk bergegas ke tempat di mana haiwan itu ditemui. 

MENDIDIK ORANG RAMAI 

Cik Goh juga memulakan projek untuk mendidik orang ramai tentang biodiversiti dan hidupan liar di Singapura.

Di tengah-tengah pandemik COVID-19 pada tahun 2020, dia mengambil modul ekologi, di mana dia ditugaskan satu projek untuk mencipta huraian dalam mendidik orang ramai memahami cara-cara sesuatu spesies bersaing untuk mendapatkan sumber dalam persekitarannya. 

Huraian yang dihasilkan Cik Goh dan rakan sepasukannya adalah dengan mencipta permainan yang "agak berjaya" dalam kelas, yang akhirnya berkembang menjadi permainan papan.

Mereka berusaha dan menerima geran pemerintah untuk mereka bentuk, mencetak dan melancarkan 50 permainan papan itu yang dinamakan Singapore Untamed.

Permainan ini memfokuskan pada biodiversiti tempatan, dengan kad yang memaparkan spesies biasa di Singapura seperti burung enggang atau ketam yang terdapat di kawasan bakau di sekitar pulau tersebut.

Pelajar bermain permainan papan Singapore Untamed. (Foto: Alexis Goh)

Pelbagai organisasi, sekolah menengah dan politeknik telah menghubungi mereka untuk menganjurkan permainan di lokasi mereka.

Pasukan itu menerima permintaan untuk sekurang-kurangnya 100 hingga 200 salinan lagi permainan papan untuk dihasilkan, kata Cik Goh.

“Ahli pasukan saya menaiki MRT dalam perjalanan pulang dari salah satu sesi percubaan ini dan dia memegang kotak itu di tangannya. Seorang penumpang sebenarnya mendekatinya dan bertanya sama ada mereka boleh membelinya, berdasarkan reka bentuk kotak itu.”

Sebagai seseorang yang bermain banyak permainan papan semasa membesar, Cik Goh berkata dia "sangat gembira" untuk mencipta permainannya sendiri, terutamanya satu topik yang dia minati.

Dia mula bekerja sebagai pegawai saintifik di Muzium Sejarah Alam Lee Kong Chian pada Julai lalu dan telah menyulap pekerjaan sepenuh masanya dengan projeknya.

Beliau menggalakkan pelajar yang masih bersekolah dan bersemangat tentang alam sekitar untuk mencari peluang untuk mencadangkan inisiatif mereka sendiri.

"Ini menyediakan platform yang agak selamat dan menyokong untuk benar-benar mengusahakan idea ini, jika anda ada, dan anda sepatutnya boleh mendapatkan beberapa jenis pembiayaan dan sokongan untuk melaksanakannya," tambahnya.

"Tetapi sebaliknya, bagi mereka yang mungkin tidak bersekolah, terdapat banyak program dan peluang yang tersedia untuk orang ramai juga."

Beliau juga menggesa mereka yang berminat untuk mengambil bahagian dalam program awam "peringkat permulaan" dengan NParks, di mana mereka boleh mempelajari lebih lanjut tentang alam semula jadi dan menyumbang usaha sukarelawan mereka.

"Pergerakan kelestarian adalah satu di mana ... anda tidak perlu menjadi ahli alam sekitar yang sempurna, saya selalu memberitahu diri saya sendiri. Anda tidak perlu menukar sepenuhnya kepada veganisme, keluarkan plastik dalam hidup anda.

"Ia penting untuk mengambil langkah kecil yang termampu oleh anda, kerana langkah kecil itu masih menyumbang kepada keseluruhan yang lebih besar."

 

Baca artikel ini dalam Bahasa Inggeris. 

Baca juga artikel Bahasa Melayu ini  tentang kenapa juru foto warga Malaysia ini tidak gentar memancat puncak menara Merdeka 118.

Ikuti CNA di Facebook dan Twitter untuk lebih banyak artikel.

Source: CNA/hw(ih)

Advertisement

Also worth reading

Advertisement