Skip to main content
Best News Website or Mobile Service
WAN-IFRA Digital Media Awards Worldwide 2022
Best News Website or Mobile Service
Digital Media Awards Worldwide 2022
Hamburger Menu

Advertisement

Advertisement

Malaysia

Apa perlu anda buat jika dikejar kereta individu penyamar polis ketika memandu di Malaysia

Insiden seorang pemandu dikejar suspek yang disyaki menyamar sebagai anggota polis di Johor menjadi tajuk utama berita baru-baru ini. Warganet menyatakan kebimbangan tentang apa yang perlu dibuat sekiranya berdepan situasi sedemikian ketika memandu di jalan raya Malaysia.

Apa perlu anda buat jika dikejar kereta individu penyamar polis ketika memandu di Malaysia
Barang rampasan dalam sebuah operasi polis susulan kes tular seorang pemandu dikejar oleh suspek yang disyaki menyamar sebagai anggota polis di Johor dan tangkap layar video tular kejadian terbabit. (Gambar: Facebook/Polis Johor, Freeman Gan WT)

JOHOR BAHRU: Polis Diraja Malaysia (PDRM) menahan dua lelaki Selasa (6 Jun) kerana disyaki menyamar sebagai anggota polis dan melakukan aksi kejar mengejar dengan kereta di mana mereka didakwa mengekori seorang pemandu yang dalam perjalanan dari Singapura ke Genting Highlands.

Siasatan dijalankan selepas polis daerah Kulai menerima laporan pada Isnin berhubung rakaman kejadian yang dikongsi secara meluas di media sosial.

Kejadian dipercayai berlaku di Lebuh Raya Utara-Selatan berhampiran susur keluar Sedenak di Kulai, Johor.

Video kejadian yang tersebar luas itu telah dimuat naik di Facebook oleh seorang pengguna dikenali Freeman Gan WT. Dalam video itu, dia mendakwa keretanya dikejar oleh tiga orang lelaki dalam sebuah kereta berwarna kelabu.

Dalam catatan di Facebook, Freeman Gan WT berkata bahawa dia pada mulanya percaya individu-individu yang mengejarnya adalah para pegawai polis tulen kerana lampu biru berkelip pada kenderaan mereka. Video itu turut memaparkan tiga individu terbabit memakai jaket pemantul cahaya dan topeng muka.

Kes penyamaran polis ini bukanlah yang pertama kali berlaku. Pada Julai 2022, polis Malaysia telah merampas sebuah kereta Nissan Skyline yang mempunyai "logo dan reka bentuk yang menyerupai kenderaan polis".

Segelintir warganet menyuarakan kebimbangan mengenai apa yang perlu dibuat jika berdepan situasi sama. Ini kerana mungkin sukar untuk membezakan sama ada mereka dikejar oleh pegawai polis atau individu yang mempunyai niat jenayah.

CNA mendapatkan maklumat dan juga tip bagaimana para pemandu boleh memastikan sama ada kenderaan yang mengejar adalah polis yang sebenar semasa memandu di jalan raya di Malaysia. Dan apakah yang perlu mereka lakukan jika mereka mengesyaki bahawa mereka sedang dikejar oleh polis palsu?

DIPANTAU KERETA RONDA BERTANDA 

Dalam respons kepada pertanyaan CNA, seorang jurucakap PDRM berkata polis rasmi menggunakan dua jenis kereta berbeza untuk operasi - kereta bertanda dan tidak bertanda.

Jurucakap itu berkata kereta bertanda adalah kenderaan peronda dan biasanya dikenali dengan logo rasmi PDRM pada pintu kereta dan "kotak siren segi empat tepat" di atas bumbung kereta. 

Sebuah kereta peronda Polis Diraja Malaysia. (Gambar: Facebook/Polis Diraja Malaysia)

Tambah jurucakap itu, kereta yang tidak bertanda tidak dapat dibezakan dengan kereta biasa di jalan raya dan ia biasanya digunakan untuk operasi sulit. 

“Bagaimanapun, kesalahan trafik di sepanjang lebuh raya biasanya dikendalikan oleh kereta peronda yang bertanda,” kata jurucakap itu.

Dia menambah bahawa pemandu kenderaan yang bukan sasaran mana-mana siasatan jenayah tertentu tidak mungkin ditahan oleh kereta polis yang tidak bertanda.

Bagaimanapun, Tengku Ahmad Marwan Tengku Mahmud - seorang ahli bersekutu keselamatan jalan raya dengan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) - memberitahu CNA bahawa mungkin ada beberapa keadaan di mana pegawai polis menggunakan kenderaan persendirian mereka sendiri untuk siasatan dan ini mungkin merumitkan keadaan.

"Saya telah melihat pegawai polis atau detektif yang menyiasat kes jenayah menggunakan kereta persendirian sendiri dan mereka juga menggunakan lampu suar mudah alih jadi saya faham ia sukar untuk dipastikan," kata Tengku Ahmad Marwan.

"Mungkin polis perlu menggariskan dengan jelas kepada orang ramai mengenai kenderaan yang mereka gunakan untuk operasi mana supaya ia jelas," tambahnya.

APA YANG PERLU DILAKUKAN PEMANDU?

Jika seorang pemandu mengesyaki bahawa mereka dikejar oleh polis palsu, apa yang perlu mereka lakukan?

Tengku Ahmad Marwan, yang juga ahli majlis keselamatan jalan raya negeri Selangor, menegaskan pemandu yang berdepan situasi sedemikian tidak perlu panik dan harus bertenang. 

Katanya, langkah terbaik adalah pemandu itu boleh berhenti di balai polis berhampiran. Walau bagaimanapun, jika cara itu tidak praktikal, pemandu dinasihatkan untuk berhenti di kawasan yang cukup terang dengan kehadiran orang ramai di kawasan tersebut.

“Pertama, lakukan yang terbaik untuk memastikan sama ada kereta yang mengekori itu adalah kenderaan rasmi polis. Tetapi apabila anda yakin ia adalah palsu, anda perlu bertenang,” katanya.

“Hentikan kenderaan anda di tempat yang ramai orang atau orang awam di sekeliling, seperti stesen minyak atau perhentian rehat di lebuh raya. Pastikan anda berhenti di kawasan yang terang dengan orang ramai di sekeliling. Ini akan mengurangkan kemungkinan anda dirompak atau diserang,” tambah Tengku Ahmad Marwan.

Tegasnya, pemandu perlu bertenang bagi memastikan mereka terus memandu dengan selamat dan tidak membahayakan pengguna jalan raya yang lain. 

“Sentiasa pastikan keselamatan semasa memandu. Walaupun diletakkan dalam situasi ini di mana anda dikejar oleh (disyaki) pegawai polis palsu dan perlu memandu dengan laju untuk menyelamatkan diri, pastikan anda mengawal kenderaan anda sendiri dan tidak melanggar kenderaan atau pemandu lain,” kata Tengku Ahmad Marwan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Senai, Wong Bor Yang, menyuarakan sentimen yang sama.

Dalam catatan di Facebook pada Isnin, Encik Wong menggesa pemandu yang mengesyaki mereka dikejar oleh polis palsu untuk "memandu ke balai polis dengan cara yang selamat" dan membuat laporan, memberikan butiran seperti plat dan jenis kenderaan serta warnanya.

"Jika anda betul-betul ditahan oleh seseorang yang mendakwa dirinya pegawai polis, anda berhak untuk meminta pengenalan mereka dan bertanya mengapa anda ditahan," kata ADUN dari Parti Tindakan Demokratik (DAP) itu.

Tambahnya, mereka yang menyamar sebagai pegawai polis boleh didakwa mengikut seksyen 170 Kanun Keseksaan.

Baca artikel ini dalam Bahasa Inggeris. 

Baca juga artikel Bahasa Melayu ini mengenai persiapan sekolah-sekolah Singapura sedang lawatan ke luar negara disambung semula. 

Ikuti CNA di Facebook dan Twitter untuk lebih banyak artikel.

Source: CNA/nm(ih)

Advertisement

Also worth reading

Advertisement